هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR2: رؤیایی که به واقعیت نپیوست؟
در دنیایی که فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، واقعیت مجازی به عنوان یکی از نوظهور ترین و هیجان انگیزترین فناوریها، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما آیا این فناوری نوپا، پتانسیل تبدیل شدن به یک جریان اصلی را دارد؟ در این مقاله، به بررسی عوامل شکست هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR2 خواهیم پرداخت.
سونی در فوریه ۲۰۲۳ با اعتماد به نفسی مثال زدنی از هدست واقعیت مجازی جدید خود، پلی استیشن VR2 رونمایی کرد. غول دنیای بازی های ویدئویی، موفقیت بزرگی را برای این محصول نوآورانه خود پیش بینی میکرد. اما بخت با پلی استیشن VR2 یار نبود و این هدست نتوانست آنطور که انتظار میرفت، در بازار بدرخشد. حالا شایعاتی مبنی بر توقف تولید پلی استیشن VR2 به گوش میرسد که زنگ خطر را برای آیندهی این هدست و دنیای واقعیت مجازی به صدا در آورده است.
چرا پلی استیشن VR2 با شکست روبرو شد؟
کمبود بازی: یکی از بزرگترین مشکلات پلی استیشن VR2، کمبود بازی های جذاب و باکیفیت است. تعطیلی ناگهانی استودیوی بازی سازی VR سونی در لندن، چشمانداز آینده را برای عناوین VR تیره تر کرد. ساخت بازی های واقعیت مجازی به هزینهی بسیار بالاتری نسبت به بازی های معمولی نیاز دارد و همین موضوع، توسعه دهندگان را محتاط کرده است. در نتیجه، تعداد بازی های موجود برای PS VR2 بسیار محدود است و این موضوع، میل و رغبت گیمرها برای خرید این هدست را به شدت کاهش داده است.
قیمت بالا:
قیمت 550 دلاری پلی استیشن VR2، برای بسیاری از گیمرها، به خصوص در شرایط اقتصادی کنونی، غیرقابل قبول است. با وجود اینکه این هدست فناوریهای جدید و جذابی را ارائه میدهد، اما قیمت بالا، آن را به محصولی لوکس تبدیل کرده که فقط قشر خاصی از جامعه توانایی خرید آن را دارند.
توقف تولید؟
تعداد انبوه پلی استیشن VR2 های فروخته نشده در انبارهای سونی، شایعاتی مبنی بر توقف تولید این هدست را به وجود آورده است. اگر این خبر صحت داشته باشد، ضربهای سنگین به دنیای واقعیت مجازی خواهد بود و اعتماد به نفس شرکتهای دیگر برای سرمایهگذاری در این حوزه را به شدت کاهش خواهد داد.
آینده VR چه خواهد شد؟
شکست پلی استیشن VR2، سوالات بزرگی را درباره آیندهی واقعیت مجازی به وجود میآورد. آیا تقاضای کافی برای هدستهای VR با قیمت مناسب وجود دارد؟ آیا توسعه دهندگان، ساخت بازیهای VR را به عنوان یک سرمایهگذاری سودآور میبینند؟ آیا VR به یک شکست بزرگ تبدیل خواهد شد یا با گذر زمان و رفع موانع، به جایگاهی که لیاقتش را دارد، خواهد رسید؟ به نظر شما چه آیندهای در انتظار پلی استیشن VR2 و دنیای VR است؟
سونی تولید هدست واقعیت مجازی PS VR2 را متوقف میکند؟
با وجود هیجان اولیه برای PS VR2 که سونی در فوریهی ۲۰۲۳ عرضه کرد، به نظر میرسد فروش این هدست آنطور که انتظار میرفت، بالا نبوده است. حالا خبری داغ به گوش میرسد که سونی تصمیم گرفته تولید این هدست را برای خالی کردن انبارهای پر از PS VR2 متوقف کند.
گزارشها حاکی از آن است که سونی با انبوهی از هدستهای فروخته نشدهی PS VR2 مواجه است و فروش این محصول از زمان عرضه، هر فصل نسبت به فصل قبل کاهش داشته است. بر اساس دادههای یک شرکت تحقیقاتی، سونی در سه ماههی اول سال ۲۰۲۳ موفق به فروش ۵۹۵.۵ هزار واحد، در سه ماههی دوم ۴۳۵.۵ هزار واحد، در سه ماههی سوم ۳۴۳.۶ هزار واحد و در سه ماههی چهارم ۳۲۵.۲ هزار واحد PS VR2 به نماینده های این شرکت فروخته است. البته این اعداد مربوط به فروش به فروشگاه هاست و تعداد هدستهایی که واقعاً به دست مصرفکنندگان رسیده، احتمالاً پایینتر هم باشد.
بر اساس گفته های افرادی که از برنامههای سونی مطلع هستند، سونی تاکنون خیلی بیشتر از ۲ میلیون هدست PS VR2 تولید کرده است. با توجه به اینکه فروش این محصول به این تعداد هم نرسیده، توقف تولید کاملاً منطقی به نظر میرسد. اما سوال مهمتر این است که آیا این اتفاق، نشان دهندهی کمبود تقاضای کلی بازار برای هدست های واقعیت مجازی با قیمت های معقول تر نسبت به هدست ویژن پرو اپل است؟
گفته میشود ساخت بازیهای واقعیت مجازی، هزینه بسیار بالاتری نسبت به بازیهای معمولی دارد که کمبود عناوین موجود را تا حدودی توجیه میکند. اما از طرف دیگر، اگر بازیهای زیادی برای این هدست وجود نداشته باشد، حتی با قیمت ۵۵۰ دلاری هم، گیمرها تمایلی به خرید آن نشان نخواهند داد.