راز رشد شیائومی که نمیدانستی؟
راز رشد شیائومی که نمیدانستی؟
کمتر کسی روی کره خاکی هست که برند شیائومی را نشناسه و از محصولات این کمپانی استفاده نکرده باشه و شاید براتون سوال شده باشه که چطور شیائومی رشد کرد؟ اگر صاحب برند و شغل هستید حتما این مقاله را مطالعه کنید و فقط ۳ دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت،در این مقاله میخوانید چطور شیائومی در عرض ۵ دقیقه تمام گوشی های تولید شده خود را فروخت.
شیائومی در سال 2010 در چین متولد شد و نام این برند برگرفته از یک وعده غذایی چینی به نام “Xiaomi Zhou”یعنی فرنی ارزن که بنیانگذاران آن قبل از شروع رسمی کسب و کار می خورند، علاوه بر این، “MI” در لوگوی شرکت مخفف “اینترنت موبایل” است. همچنین شبیه کاراکتر چینی “心” است که 180 درجه چرخیده است که به معنای “قلب” است.
این را هم بخوانید: 20 محصول برتر شیائومی
در مقاله راز رشد شیائومی که نمیدانستی؟ میخوانید: شیائومی به دلیل تعامل مستقیم خود با مصرفکنندگان ، توانست همه واسطهها را از بین ببرد، تعداد زیادی از عمدهفروشان و خردهفروشان، منطقهای و محلی، را از دور خارج کرد و به طور مستقیم به مصرفکننده ارتباط برقرار کرد و این باعث کاهش هزینه جانبی نسبت به رقبا شد و توانست قیمت گوشی را بسیار کمتر از آن چیزی که در بازار بود عرضه کند و سرعت دسترسی شیائومی به مشتریان خود را افزایش داد. هنگامی که شیائومی در سال 2010 وارد بازار رقابتی شدید گوشی های هوشمند شد، این کار را حتی بدون ارائه یک گوشی واقعی انجام داد، این شرکت تنها یک سیستم عامل رایگان مبتنی بر اندروید (OS) را ارائه کرد. با این حال، طی هفت سال، شیائومی به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند در جهان تبدیل شد و درآمد آن به 15 میلیارد دلار رسید.
شیائومی با سرعت نرخ رشد خود را افزایش داد و تا سال 2020 با درآمد بیش از 37 میلیارد دلار و فروش بیش از 210 میلیون دستگاه (به جز گوشی های هوشمند و لپ تاپ) در 90 کشور دنیا آن را به بزرگترین شرکت تولید کننده محصولات دیجیتال جهان تبدیل کرد.
چگونه شیائومی توانست اینقدر رشد کند و سایر شرکتها چه درسهایی میتوانند از شیائومی بیاموزند؟
شرکت smart که یکی از شرکا شیائومی میباشد از طریق یک مطالعه عمیق و چند ساله درباره xiaomi انجام داد، از جمله مصاحبههای گسترده با 12 مدیر ارشد (شامل بنیانگذاران، رئیس هیئت مدیره، مدیرعامل، رئیس، معاونان ارشد، و مدیران اجرایی، توزیع و بازاریابی) را رهبری میکنند، به دنبال پاسخ بودیم. به عنوان بنیانگذار و مدیر عامل Smartmi، بزرگترین شریک اکوسیستم شیائومی. تحقیقات آنها همچنین شامل تجزیه و تحلیل بیش از 100 ساعت مکالمه و بررسی بیش از 5000 سند شیائومی (از سال 2010 تا 2020) و همچنین 470 گزارش خارجی و داخلی بود.
این راهم بخوانید: همه چیز هایی که درباره گوشی شیائومی mi12 pro باید بدانید!!
ما فهمیدیم که راز رشد شیائومی در چیزی است که ما آن را “ادغام استراتژیک” می نامیم. کلمه “Coalesce” از کلمات لاتین co (“با هم”) و alescere (“رشد کردن”) گرفته شده است. بنابراین ادغام استراتژیک به فرآیندی اشاره دارد که از طریق آن یک شرکت با ذینفعان طرف عرضه و تقاضا ارتباط نزدیک برقرار می کند، منافع ملموس را برای همه تقویت می کند و باعث رشد نمایی بازار می شود.
این نکته را در اینجا باید گفت که متاسفانه دقیقا برعکس شرکت های بزرگ در ایران مثل ایران خودرو و سایپا برنامه ریزی و مدیریت انجام داده اند و منافع خریدار را از منافع خودشان ارجع تر دانستند و توانستن اعتماد جهانیان را کسب کنند و رشد بی نظیری داشته باشند،حالا بیایید ابتدا جنبه های کلیدی ادغام استراتژیک در شیائومی را درک کنیم.
این راهم بخوانید: بهترین هدفون های بی سیم بازار (اسفند ۱۴۰۰)
ادغام با مصرف کنندگان
راز رشد شیائومی که نمیدانستی؟ شیائومی به دلیل تعامل مستقیم خود با مصرفکنندگان ، توانست همه واسطهها را از بین ببرد، تعداد زیادی از عمدهفروشان و خردهفروشان، منطقهای و محلی، را از دور خارج کرد و به طور مستقیم به مصرفکننده ارتباط برقرار کرد و این باعث کاهش هزینه جانبی نسبت به رقبا شد و توانست قیمت گوشی را بسیار کمتر از آن چیزی که در بازار بود عرضه کند و سرعت دسترسی شیائومی به مشتریان خود را افزایش داد.شیائومی با ارائه یک سیستم عامل تلفن هوشمند به نام MIUI به صورت رایگان وارد اولین بازار خود “چین” شد. در آن زمان، چندین بازیگر قوی داخلی (مانند هواوی، لنوو) و بین المللی (مانند: اپل، سامسونگ) وجود داشت که بر سر هر سطح از بازار، از اقتصادی گرفته تا پرمیوم، مبارزه می کردند. اکثر سازندگان چینی به سادگی نسخه چینی اندروید را با سفارشی سازی کمی روی گوشی های هوشمند خود استفاده کردند.
شیائومی به جای رقابت مستقیم، با ارائه نرمافزار رایگان و ایجاد یک جامعه آنلاین کامل برای کاربران گوشیهای هوشمند و آشنا به فناوری، به آنها علاقهمند شد تا با آنها ارتباط برقرار کند و بفهمد کدام ویژگیها را میخواهند و کدام را دوست ندارند. تعداد زیادی از کاربران با توجه بی سابقه به یک شرکت فناوری آن را دوست داشتند و انگیزه زیادی برای تعامل و ارائه پیشنهادات داشتند.
شیائومی هر شنبه عصر یک نسخه سیستم عامل جدید را رایگان برای دانلود منتشر میکرد، چون کاربران بتوانند در روز تعطیل آخر هفته با آن فناوری در خانه سرگرم و زمان برای دانلود و کار داشته باشند. مهندسان شیائومی پیشنهادات مصرف کنندگان را به محض دریافت پیگیری میکردند و اغلب با کاربران مکاتبه میکردند تا مشکلات را با هم حل کنند. این فرآیند توسعه مشترک، آگاهی و محبوبیت برند شیائومی را افزایش داد و بخشی از مشتریان بالقوه را برای ورود گوشیهای شیائومی، بدون صرف هزینه برای تبلیغات سنتی، آماده کرد.
هنگامی که شیائومی اولین گوشی خود را در آگوست 2011 معرفی کرد، خود را به عنوان ارائه کننده “فناوری با کیفیت با قیمت مقرون به صرفه” معرفی کرد و مستقیماً از طریق وب سایت خود به مصرف کنندگان محصولات خود را با حاشیه کمتر از 5 درصد می فروخت.
این را هم بخوانید: واردات لوازم جانبی موبایل از چین
راز رشد شیائومی که نمیدانستی؟ شیائومی به دلیل تعامل مستقیم خود با مصرفکنندگان ، توانست همه واسطهها را از بین ببرد، تعداد زیادی از عمدهفروشان و خردهفروشان، منطقهای و محلی، را از دور خارج کرد و به طور مستقیم به مصرفکننده ارتباط برقرار کرد و این باعث کاهش هزینه جانبی نسبت به رقبا شد و توانست قیمت گوشی را بسیار کمتر از آن چیزی که در بازار بود عرضه کند و سرعت دسترسی شیائومی به مشتریان خود را افزایش داد.
مصرف کنندگان هدف پاسخ دادند و شروع به خرید از سایت شیائومی کردند، تقاضا به قدری از تولید پیشی گرفت که شرکت فقط یک روز در هفته می توانست سایت فروشگاهی خود را باز کند و گاهی اوقات محصولات در عرض چند دقیقه فروخته می شد. فروش مداوم و فوری منجر به طوفان هایی در رسانه های شبکه های اجتماعی شد و این امر برند شیائومی به مخاطبان گسترده تری معرفی و تقاضای بیشتری روانه بازار کرد.
شیائومی پس از به دست آوردن جایگاهی عالی در فروش آنلاین در شهر هایی که عمده خرید آنها از وب سایت و اپلیکیشن بود، شروع به گسترش به بخشهای دیگر کرد که مصرفکنندگان کمتر از فناوری آگاه بودند و همچنین کسانی که در شهرهای کوچکتر زندگی میکنند. بسیاری از این مشتریان یک تجربه خرید آفلاین را ترجیح میدهند، و میخواهند در مورد نیازهای خود با یکی از کارکنان صحبت کنند یا نمایشی دریافت کنند.
برای خدمت به این مشتریان جدید، شیائومی یک زیرساخت خرده فروشی آفلاین ایجاد کرد و صدها فروشگاه را در شهر های بزرگ و کوچک راه اندازی کرد. برخلاف دیگر سازندگان گوشیهای هوشمند که فروشگاههای خود را در «خیابان مخابرات» (منطقهای که به فروشگاهها حوزه دیجیتال اختصاص داده شده است) قرار دارند، شیائومی فروشگاههای خود را در مکانهایی با ترافیک زیاد، مانند مراکز خرید، راهاندازی کرد، جایی که مشتریان هدف جدیدش احتمالاً از آنجا خرید میکردند.
نکته مهم این است که شیائومی مراکز خریدی را انتخاب کرد که در آن فروشگاههای لنگر «با ارزش بالا با قیمت مناسب» میتوانند به تقویت موقعیت خود کمک کنند. همچنین شروع به ارائه زیرمجموعههای مختلف کرد (Redmi به عنوان یک خط تولید اقتصادی و Mi MIX برای جویندگان فناوری پیشرفتهتر)، و همیشه اطمینان میداد که نسبت ویژگیها به قیمت هر گوشی جدید جذابتر از محصولات رقیب است.
در ادامه مقاله راز رشد شیائومی که نمیدانستی؟ شیائومی در مرحله اولیه بر ایجاد سریع پایگاه بزرگ مصرفکننده گوشیهای هوشمند در میان بخشهای مصرفکننده ارزشجو همراه با زیرساختهای توزیع مناسب آنلاین و آفلاین تمرکز کرد و همیشه حاشیه کم وعده داده شده خود را در سختافزار حفظ کرد. شیائومی سهم کیف پول این پایگاه مشتری عظیم و رو به رشد را با خدمات پس از خرید (کمیسیون خرید موسیقی، ویدیو یا بازی) افزایش داد تا به سودآوری کمک کند. اینها پایه و رشد بعدی شیائومی در اینترنت را گذاشتند.
هم افزایی زیبایی شناسی طراحی
برای تقویت بیشتر پیوند بین شیائومی و مشتریانش، این شرکت اطمینان حاصل کرد که تمام محصولات با نام تجاری شیائومی، از جمله محصولات تولید شده توسط شرکای اکوسیستمی، از زیباییشناسی طراحی مشابهی پیروی میکنند. بنابراین، اگر مصرفکنندهای محصول دیگری از شیائومی را خریداری کند، آن کالا از نظر زیباییشناسی با محصولات شیائومی که قبلاً مالک آن بوده، مطابقت کامل خواهد داشت و از طریق هماهنگی طراحی و بصری، همافزایی ایجاد میکند.
سبد محصولات
یک چالش کلیدی مرتبط با توزیع آفلاین، هزینه بالا و فزاینده خرید و اجاره فروشگاه به متراژ بالا است، به ویژه در مکان های برتر و پر ترافیک که بسیار گران هستند. محصولات غیرهوشمند میتوانند سود بسیار بیشتری نسبت به گوشیهای هوشمند داشته باشند و باعث میشود افتتاح و راهاندازی فروشگاههای آفلاین از نظر مالی مقرونبهصرفهتر باشد.
همچنین، فروش محصولات متنوع در فروشگاه ها، مشتریانی را که به طور خاص به دنبال گوشی های هوشمند نبودند، جذب کرد و فرصت هایی را برای تبلیغ گوشی های هوشمند شیائومی و به طور کلی تر، فروش متقابل کل آن مجموعه ایجاد کرد. علاوه بر این، سبد خرید محصولات مصرفی (مانند نوارهای تناسب اندام و لامپ، کوله،کابل شارژ) ترافیک بیشتری ایجاد می کند و منجر به خریدهای برنامهریزی نشده و فرصتهای فروش متقابل در فروشگاه میشود.
هم افزایی چند کاناله
شیائومی برای به حداکثر رساندن بازده در فروشگاههای آفلاین خود، از دادههای فروش آنلاین استفاده کرد و از تجزیه و تحلیل برای اطلاع از اینکه کدام محصولات را بهصورت آفلاین بفروشد و چگونه ترکیب محصول را در سطح فروشگاه بهینه کند، استفاده کرد. فروشگاههای آفلاین برای ارائه نمایش به مصرفکنندگان بالقوه برای محصولات جدید (مانند رباتهای جاروبرقی یا بلندگوهای هوش مصنوعی) مورد استفاده قرار گرفتند، و این مشتریان بالقوه را در امتداد فرآیند تصمیمگیری حرکت داد که به موجب آن نمایش میتواند یک خرید فوری انجام شود و یا مصرفکننده را به سمت خرید آنلاین بعدی سوق دهد.
این هم افزایی ها با هم ترکیب شدند و تأثیر یکدیگر را تقویت کردند. در نتیجه، شیائومی توانست تعداد فزایندهای از مشتریان بالقوه را برای بازدید از فروشگاههای خود (در مقابل فروشگاههای رقبای گوشیهای هوشمند) جذب کند و احتمال خرید آنها را در اکوسیستم شیائومی افزایش دهد. این پذیرش سریع محصولات جدید شیائومی را به همراه داشت، به طوری که مشتریان اغلب از فروشگاه های شیائومی بازدید می کردند و چندین کالا را خریداری می کردند.
ادغام با شرکا
شیائومی برای گسترش موثر در دستههای خارج از تخصص شیائومی و تقویت همافزایی ها، فرآیند منحصربهفردی را برای شناسایی و توسعه مشارکتها اجرا کرد. اینها مزایایی را به همراه داشت:
شرکا توسط بنیانگذاران شیائومی و مدیران ارشد از طریق شبکه های شخصی خود انتخاب شدند. به دلیل ارتباطات شخصی نزدیک، مدیران شیائومی اطلاعات عمیقی در مورد هر شریک داشتند. آنها تواناییها و ارزشهای تیم مدیریت را درک کردند و شیائومی را قادر ساخت تا احتمال موفقیت همکاری را بهتر ارزیابی کند. استفاده از شبکههای شخصی به این معنی است که مدیران شیائومی به شبکه اجتماعی هر شریک نیز ارتباط خوبی دارند. اگر برخی از شرکا عملکرد ضعیفی داشته باشند یا قرارداد شراکت را نقض کنند، هزینه شهرت فوری و مستقیمی برای آنها به همراه خواهد داشت و استفاده از شبکه اجتماعی خود را برای تلاشهای تجاری بیشتر، که عاملی حیاتی برای موفقیت است، به ویژه در زمینه تجاری چین، دشوارتر میکند. این هزینه اجتماعی، انگیزه اقتصادی برای مشارکت را تکمیل و احتمال همکاری موفق را تقویت کرد. مطمئناً این رویکرد انتخاب دارای اشکالاتی نیز بود.
برای مشاهده قیمت لوازم جانبی موبایل کلیک کنید.
تعداد شرکای بالقوه ای را که شیائومی می توانست از بین آنها انتخاب کند محدود می کرد. با این حال، در مورد تحول فناوری هوش مصنوعی شیائومی، مدیران آن معتقد بودند که مزایا بر معایب آن برتری دارد. شیائومی در شرکتهای شریک سرمایهگذاری کرد اما سهام کنترلی را به دست نیاورد. در حالی که سرمایه گذاری با ریسک همراه بود، مزایای قابل توجهی ایجاد کرد. رابطه “مالک مشترک” ارتباطات را تسهیل کرد و اعتماد را افزایش داد. شیائومی توانست به اطلاعات مربوط به ساختار هزینه و عملیات هر یک از شرکا دسترسی پیدا کند و همچنین در تصمیمات تجاری آنها شرکت کند. از آنجایی که شرکا اکثریت سهام را حفظ کردند، انگیزه توسعه و فروش محصولات موفق داشتند.
شیائومی از رشد شرکت های شریک خود و سودی که آنها به دست آوردند سود برد. به بیان ساده، این شکل از مالکیت مشترک یک نتیجه برد-برد را هم برای شیائومی و هم برای شرکای آن ایجاد کرد. شیائومی به طور هدفمند شرکتهایی را انتخاب کرد که کوچک یا نوپا بودند، به طوری که مشارکت با شیائومی ارزش قابل توجهی برای آنها داشت. این شرکتها معمولاً روی یک دسته از محصولات تمرکز میکردند و این تخصص به معنای احتمال بالاتر تولید محصولات عالی بود. یکی از مزایای مهمی که شیائومی به شرکای خود ارائه کرد، “جوجه کشی” بود: با فرستادن تیم هایی از مهندسان خود به آنها در تحقیق و توسعه کمک کرد و به شرکای خود کمک کرد تا تامین کنندگان اصلی را شناسایی کنند و در مورد قراردادها مذاکره کنند. سرمایهگذاری و مشارکت عملیاتی شیائومی، آگاهی و اعتبار برند را به ارمغان آورد و تامینکنندگان را تمایل بیشتری به ارائه شرایط مطلوب به شرکتهای شریک کرد.
نکته مهم، شیائومی با اطمینان از دسترسی به شرکتهای همکار و تامین مواد اولیه باکیفیت با هزینه مناسب، از کیفیت و جذابیت قیمت محصولات نهایی خود محافظت کرد.
این رویکردها به شیائومی امکان داد تا شبکه شریک را به طور مؤثر مدیریت کند و مجموعهای از محصولات در حال رشد را ارائه دهد که از نظر طراحی، زیباییشناسی، کیفیت و نسبت فناوری به قیمت با برند شیائومی سازگار است. ادغام شیائومی با شرکا پایه دیگری را برای تبدیل شدن این شرکت به یک غول جهانی فناوری ایجاد کرد.
مسیر رشد شیائومی با تفکر استراتژیک مرسوم متفاوت است. در حالی که اغلب به ما آموزش داده میشود که استراتژی یک شرکت باید بر اساس رهبری هزینهها یا تمایز باشد و باید نیازهای کمی از یک بخش گسترده یا نیازهای گسترده یک بخش محدود را برآورده کند، شیائومی به وضوح یک محصول پرت است. در چندین مرز متمایز شد و در عین حال رهبری هزینه را به دست آورد. از طریق ادغام استراتژیک – با ادغام با مصرف کنندگان و شرکا، که موانعی را برای ورود در هر دو طرف عرضه و تقاضا ایجاد کرد و به طور مداوم تقویت کرد، به اینها دست یافت. این مزیت رقابتی پایدار، شیائومی را با سرعتی بسیار بالا به پیش برد.
شیائومی به دلیل تعامل مستقیم خود با مصرفکنندگان ، توانست همه واسطهها را از بین ببرد، تعداد زیادی از عمدهفروشان و خردهفروشان، منطقهای و محلی، را از دور خارج کرد و به طور مستقیم به مصرفکننده ارتباط برقرار کرد و این باعث کاهش هزینه جانبی نسبت به رقبا شد و توانست قیمت گوشی را بسیار کمتر از آن چیزی که در بازار بود عرضه کند و سرعت دسترسی شیائومی به مشتریان خود را افزایش داد.
امیدواریم مقاله راز رشد شیائومی که نمیدانستی؟ را پسند کرده باشید و لذت برده باشید و اگر سوال دارید میتوانید برای ما نظرات ارزشمندتان را بگذارید و از این که تا انتها همراه ما بودید متشکریم ،”سوکت”